Kun perusajo alkoi olla hallinnassa, aloin etsiä vielä tarkempaa ajoa muun muassa leuan alla ja kaulassa. Nämä alueet tuottivat eniten päänvaivaa, sillä jos halusin tarkan ajon (mitä en onnistunut saamaan) niin sain kaupanpäälle ihoärsytystä. Apu löytyi  hyvästä esivalmistelusta ja vaihtelevista ajotekniikoista, joita sovelsin omassa ajossa

Valmistavat toimet: kasvojen pesu Nivean Sensitive kasvojen pesulla, valkoinen Proraso valmisteluvoide lisättynä vaihtoehtoisella parturinhauteella (= vaahto+ kuuma pyyhe).

Kaulan alueen ajo: 1. passin teen ylhäältä-alas käyttäen  ns. "Gillette Slideä" (diagonaali), "Blade Buffia" (nykytys) ja "J-Hookia" (koukkaus) riippuen siitä, missä kohdassa olen menossa. Nykyään aloitan parranajon kaulasta, koska olen huomannut, että näin saan  tarkemman ajotuloksen. Jos jätän kaulan viimeiseksi, vaahto voi ehtiä jo kuivumaan, mikä heikentää ajotulosta.   2. passin teen alhaalta-ylös käyttäen "Blade Buffia" hyvin kevyellä höyläpaineella. Jos johonkin jää vielä sänkeä, teen ajon vastakarvaan "kiillottamalla", joka tarkoittaa pientä nykyttävää liikettä ja erittäin pientä höyläpainetta. Kun viimeistelyajossa käytän Gillette Aristocratia, asetan teräsäädön kohtaan  2-3/9.

Tällä menetelmällä saan parhaan ajotuloksen ilman mitään ihoärsytyksiä.

Tekniikat vielä havaintokuvin.

gillette%20tekniikka-normal.jpg

(vasemmalta lukien)  "diagonaaliajo", normaaliajo, "nykytys", "koukkaus"

 

wm_normal_GilletteSlide.2-normal.jpg

a) ns. Gillette Slide = kädensija alas, leikkuusuunta vinosti alas (katkoviiva),  b) giljotiini = kädensija 45 astetta ja leikkuusuunta alas (Huom! ajo tehtävä varovasti)

 

slide-normal.jpg

diagonaaliajo eli ns. Gillette Slide

Kuva kertoo enemmän kuin 1000 sanaa, siispä tässä linkki videoon, jossa havainnollistetaan muutama näistä tekniikoista: https://www.youtube.com/watch?v=TQco5PWc2JU#t=16

P.S. Kaulassa ei kannata pyrkiä aivan BBS ajoon, ja se onkin lähes mahdotonta. Kaulan iho on ohuempaa kuin muualla kasvoissa ja partakarvat kasvavat ihon myötäisesti (ainakin itselläni), mikä tekee ajosta haastavan. Ihoa ei saa myöskään venyttää ajon aikana liian paljon - kevyesti vain. Itse en aja vastakarvaan kovin usein, koska se rasittaa karvatuppea ja ihoa melkoisesti. Vastakarva-ajon jälkeen pidänkin yleensä ainakin yhden lepopäivän ajosta.

Voisitteko kertoa kommentin kautta, millä tekniikalla ajatte partanne?