Ensimmäinen kokemus Wilkinson Sword partaterästä ei ollut kovin mairitteleva. Terät (5 kpl) tulivat Wilkinson Classic -partahyölän mukana samassa paketissa. Ajo tuntui melko raastavalta vaikka esitteen mukaan terä on suunniteltu nimenomaan Classicia varten. Myöhemmin, kun ajotekniikkani parani ja hankin muita höyliä, Wilkinson Sword terä osoittautuivat loistavaksi teräksi.

Wilkinson Sword terässä on kromipinnoite, joka ehkäisee korroosiota. Lisäksi terässä on sekä keraaminen että PTFE (Teflon) pinnoite. Edellisen tehtävä on lisätä terän kestävyyttä ja jälkinnäisen ehkäistä ihoärsytyksiä. Teräkotelossa on oma "osasto" käytetyille terille. Kun kaikki terät on käytetty kannattaa vielä pyöräyttää kotelon ympärille teippiä, että terät pysyvät varmasti kotelossa. Muutenkin pitää olla tarkkana käytettyjen terin kanssa, että ne eivät pääse aiheuttamaan vahinkoa. Jos teräpakkauksessa ei ole tällaista "osastoa", käytetyt terät on hyvä laittaa esimerkiksi ns. teräpankkiin ja hävittää se sitten myöhemmin kun pankki on täynnä.
 
Wilkinson Sword terä toimii esimerkiksi Edwin Jagger -höylässä hyvin, ja ajotulos on tarkka sekä miellyttävä. Ajo tällä terällä ei ole aiheutanut nykyään minulle mitään ihoärsytyksiä.

Oman suosikkipartaterän löytäminen monien eri terävalmistajien joukosta on melkoista etsimistä, sillä kaikki terät eivät sovi kaikille. Ajotuntumaan vaikuttavat terän lisäksi myös parran ja ihon laatu. Se mikä sopii minulle ei sovi toiselle. Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että jos viimeisessä passissa (esim kolmannella kerralla) syntyy ihoärsytystä, terä on liian terävä. Terävin terä ei ole aina sopivin vaan sopivin on se, joka ei aiheuta minkäänlaista epämiellyttävää tunnetta ajon aikana eikä sen jälkeen. Myöskään haavoja ja viiltoja ei saa tulla (haavojen syntyyn vaikuttaa myös huono ajotekniikka, "laiha" vaahto ja vääränlainen höylä).
Jos taas ensimmäisen passin aikana tuntuu siltä, että parta leikkaantuu kerralla, höylä on liian aggressiivinen.